Wat kan je allemaal met een klantenportal?

Als bedrijf ben je continu op zoek naar methodes om je klanten beter te faciliteren. Of je nu een webshop hebt en producten of diensten verkoopt. Of juist een dienstverlener in de zakelijke markt bent. Je hebt enorm veel profijt van een klantenportal. Die je door een erkend IT-bedrijf kunt laten bouwen. Maar wat kan je er allemaal mee en welke voor- en nadelen zijn er? In onze blog staan we hier uitgebreid bij stil.

Laat klanten het zelf regelen met een klantenportal

Heb je een webshop en verkoop je producten en/of diensten? Dan is een goed klantenportal onmisbaar. In dit specifieke geval maakt de portal het mogelijk dat je klanten in hun eigen omgeving kunnen inloggen en een hoop zaken zelf kunnen regelen. Van het opvragen van de factuur tot aan het inzien van hun bestellingen en van het aanvragen van een retour tot aan vragen stellen aan de klantenservice. Het voordeel is dat je een extra service aan je klanten verricht, maar dat je ook op de kosten kunt besparen. Je klantenservice wordt namelijk veel minder belast met vragen, omdat klanten dus via het portaal een hoop zaken zelf kunnen regelen.

Faciliteer je zakelijke klanten

Ben je actief in de zakelijke markt? Dan heb je ook veel baat bij een klantenportal. Jouw klanten zijn andere bedrijven die zaken met je doen en bijvoorbeeld producten en/of diensten bij je inkopen. In de regel zorgt de accountmanager ervoor dat alles vlekkeloos verloopt en het contact met de zakelijke klant wordt onderhouden. Dat verandert ook niet. Je kunt je accountmanagers echter wel ontlasten door een klantenportal in te richten. Zakelijke klanten kunnen dan door in te loggen zien wat de status van een bestelling is, van welke speciale kortingen ze kunnen profiteren en ze kunnen facturen opvragen. Of een vraag stellen aan de accountmanager die daar dan automatisch bericht van krijgt. Het doel is dat je accountmanager meer tijd krijgt om zich bezig te houden met andere zaken om de business te laten groeien, maar ook om op de kosten te besparen.

Klantenportal in de medische sector

Dat de druk in de zorg toeneemt staat buiten kijf en de wachtrijen zijn eindeloos. Dat merk je als patiënt wanneer je de huisarts belt of een afspraak wil maken. Om specialisten en assistenten te ontzien, is een klantenportal meer regel dan uitzondering. Via het klantenportal kunnen patiënten in hun eigen veilige omgeving inloggen en een hoop zaken zelf inzien en regelen. Denk aan het bekijken van bloeduitslagen tot aan het maken van een afspraak en van het aanvragen van een herhaalrecept tot aan het stellen van vragen. Een groot voordeel is dat er op basis van efficiëntie slagen worden gemaakt en alle communicatie op een centraal punt wordt opgeslagen. 

Overheid en de portalen die er zijn

Communiceren met de overheid gaat ook steeds vaker digitaal. Van het doen van belastingaangifte tot aan het aanvragen van subsidies. Een klantenportal is dan ook meer dan nodig om dat alles te kunnen faciliteren. De meest bekende klantenportals zijn er al en die kun je ook gebruiken wanneer je bijvoorbeeld inlogt met je DigiD. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *